Sunday, July 25, 2010

Muhasabah Diri: KepimpinanKU

Sunday, July 25, 2010

“Ketahuilah bahwa kalian semua adalah pemimpin, dan kalian akan ditanya tentang kepemimpinan kalian. Pemimpin di antara manusia dia akan ditanya tentang kepemimpinannya. Lelaki adalah pemimpin bagi keluarganya dan dia akan ditanya tentang kepemimpinannya. Isteri adalah pemimpin dalam rumah tangga serta anak-anak suaminya dan dia akan ditanya tentang mereka. Pembantu adalah pemimpin dari harta tuannya dan dia akan ditanya tentangnya. Ketahuilah bahwa kamu sekalian adalah pemimpin dan kalian akan ditanya tentang tentang kepemimpinannya”
(HSR Bukhari)


Sangat menyedihkan buat hidupku akhir-akhir ini. Adakah aku gagal memimpin dengan baik sehinggakan berlaku masalah-masalah yang sepatutnya tidak akan berlaku? Adakah aku memimpin tanpa berpijak di bumi yang nyata? Mungkinkah ini amaran Allah kepada aku? Atau adakah ini peringatan Allah buat aku supaya lebih bertanggungjawab atas kepimpinanku?


Amanah yang sangat besar yang perlu ditanggung sehinggalah pertengahan bulan Disember ini. Sudah banyak air mata yang tumpah mengenangkan apa yang telah aku lakukan 3 tahun kepimpinanku ini. Adakah ketika aku memimpin ini semakin banyak orang menjadi baik atau sebaliknya? Adakah aku telah membawa fitnah pada agama yang aku bawa ini? Ya Allah hinanya aku jika kerana aku agamaMU terluka.


Terkadang terlintas difikiran mengenang kesilapanku yang lalu mungkin menjadi kifarah pada masa ini. Ya Allah hinanya aku.


“Ya Allah pandulah aku dalam memimpin umat(pelajar fakulti perubatan) ini. Tetapkanlah imanku. Jangan Engkau pertanggungjawabkan atas amanah ini di akhirat kelak. Ya Allah ampunilah aku serta seluruh kepimpinanku yang pincang ini”


Wallahu’alam=>

“agnet of change”


Nota kaki:


1-Kecewa melihat orang yang duduk dalam usrah tetapi tidak pandai bersabar dan menjaga petuturan. Adakah usrah semata-mata untuk menunjuk-nunjuk? Mungkinkah kamu berusrah kerana kawan-kawan kamu yang lain berusrah? Wahai para naqib/ah, ajarlah anak usrah kamu erti sabar dan etika betutur. Bukankah marah itu dari syaitan dan syaitan itu dari api.


2-Sikap mengungkit yang semakin menjadi-jadi dikalangan “bekas pemimpin” pada apa yang telah dibuatnya suatu ketika dulu.

2 comments:

Siti Khadijah said...

Salam..
semoga Allah memimpin hati2 ini..
menuju redha-Nya..

Semoga dipermudahkan dalam setiap ujian dari-Nya..

mafiasolleh said...

amin..syukran=>

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates