Friday, March 19, 2010

Apa Kata Qaradhawi Untuk At-Tantawi Rahimahullah

Friday, March 19, 2010

واليوم فصل بيننا الموت، الذي يفصل بين الأخ وأخيه، وبين الابن وأبيه، وبين الصديق وصديقه، كما يفصل بين المتجادلين بعضهم وبعض، وسيجمع الله بيننا في يوم لا ريب فيه، يوم تُبلى السرائر، ويحكم بيننا بالحقِّ، وهو خير الحاكمين


"Hari ini maut memisahkan antara kami berdua. Maut yang memisahkan antara seorang saudara dengan saudaranya, antara anak dan ayahnya, antara sahabat dan sahabatnya. Sebagaimana maut juga memisahkan antara yang bertelagah, satu dengan yang lain. Dan Allah akan menghimpunkan antara kami pada hari yang tidak ada keraguan padanya, hari dihitung segala yang tersembunyi, dan Dia akan memutuskan antara kami dengan benar, dan Dialah sebaik-baik hakim."

Apalah nilai kehidupan yang berputar sebagai roda ujian, dimana mati sebagai penghujung jalan. Mereka yang soleh mengakhiri putaran, dengan tenang mengakhiri kehidupan, rasanya letih menunggu janji Tuhan, dipalit letih dan kesedihan, pinjamkanlah untukku wahai Tuhan, apa yang kami harapkan kekuatan dan kesabaran.

p/s:-
1-moga masih ada kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi "putaran fitnah" dunia ini
2-"orang marah atau benci kita disebabkan mereka tidak jelas atau tidak faham akan tindakan kita. Maka tugas kita adalah untuk memahamkan mereka. Begitu juga hidup dalam berdakwah"
3-syukran cip (bukan nama sebenar), mendengar rintihanku
4-rindu pada syahid tapi terasa diri terlalu jauh pada DIA
5-apalah sangat nilai "kelazatan" dunia yang terlalu sedikit ini jika dibandingkan dengan nikmat syurga allah
6-boleh untuk mencapai syurga Allah, tapi jalannya jauh dan susah, kadang-kadang kita jatuh, sakit dan letih, tapi itulah maharnya. Mogaku mampu membayar mahar itu
7-mampukah diriku ini bertahan dalam jalan ini??


Wallahu'alam=>

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates