Sunday, January 31, 2010

Cita-cita

Sunday, January 31, 2010

Alhamdulillah, Allah maha besar yang menjaga hati dan mengetahui hati manusia itu. DIA yang menciptakan manusia dan DIA juga yang akan memperhitungkan segala tindakan manusia. Allah melihat segala apa yang ada dilangit dan dibumi. Hatta sekecil-kecil semut yang bewarna hitam, di atas batu yang berwarna hitam, di malam yang sangat gelap, Allah pasti melihat akan sang semut itu melata. Alhamdulillah baru 3 minggu ditaklifkan suatu jawatan yang tidak pernah diimpi sama sekali sejak dari tahun satu. Sepanjang tempoh itu, terlalu banyak halangan, cabaran dan rintangan yang perlu dihadapi. Tetapi Allah maha mengetahui apa yang setiap hambanya mampu dan inginkan. Jika direnung kembali, hati tidak pernah meminta untuk dikurangkan ujian sebaliknya hati ini diminta untuk ditambahkan iman dan kesabaran supaya dapat menghadapi semua ini. Sejak tarikh keramat 10 Januari 2010 berlalu, terlalu banyak air mata yang jatuh mengalir kerana takut dan risau akan jawatan yang mungkin membawa diri ini kepada murka dan neraka Allah. Tapi yang pasti masih belum mampu menandingi Umar Abd Aziz yang menagis setiap malam, khalifah Umar yang berjalan di malam hari, dan Rasulullah yang membawa rahmat keseluruh alam.

"sesungguhnya aku memiliki jiwa perindu, jiwa merindui kepimpinan maka aku mendapatkannya, merindukan khalifah maka aku meraihnya, dan sekarang jiwa itu merindui syurga"
Umar Abd Aziz

Di dalam blog ini saya menitipkan kata-kata saya supaya sentiasa dapat memperingati hala tuju saya yang sebenar dan keinginan mendidik jiwa perwakilan PERSIAP sesi 2010 seterusnya jiwa ahli-ahli PERSIAP. Dalam misi membawa PERSIAP ini, ada satu misi besar yang lebih besar daripada sebarang program MEGA iaitu dakwah islamiah. Pernah ada sesetengah pihak yang mempertikaikan tindakan saya yang jarang sekali memarahi orang lain jika orang tersebut melakukan kesilapan. Wahai ikhwan dan akhwat, tindakan yang saya ambil tersebut sudah cukup rasionalnya. Saya memandang semua kawan-kawan perubatan dan kejururawatan sebagai mad'u saya. Kenapa perlu bertegang urat jika kawan tersebut tidak berjaya menjemput menteri untuk merasmikan program? Bagi saya menjaga hati kawan tersebut lebih baik daripada membuatkan dia marah supaya dakwah dapat dijalankan dengan baik. Selagi mana program tersebut dapat berjalan dengan baik, mencapai objektif dan dapat memberi impak kepada orang lain walau sedikit, alhamdulillah saya sudah sangat bersyukur. Berbanding dengan melakukan program yang besar, organisasi menjadi penat, banyak masalah hati, tidak pergi solat berjemaah kerana letih menguruskan program dan inginkan kemasyhuran, bukankah itu tidak dituntut. Kita hidup untuk mencari redha Allah dan keampunannya. Biar kecil asal ikhlas. Allah pasti sayang. Percayalah. Maaf jika ada pihak yang terasa. Tetapi seacra jujur tidak ada niat walau sekecil habuk untuk melukankan hati mana-mana pihak. Ini cuma reflaksi diri saya.

Pada kali ini juga, saya telah menetapkan dan berpesan tentang beberapa perkara dalam mendidik rohani perwakilan.1-Mereka perlu solat berjemaah di surau atau masjid terutama waktu Maghrib dan Isya'. 2-Sekurang-kurangnya perlu melakukan tahajud 2 kali dalam seminggu. 3-Perlu berakhlak dengan akhlak yang mulia. Bagi perwakilan yang bukan Islam, saya telah berpesan kepada mereka supaya menjaga tingkah laku mereka. Jadi dengan mandat yang ada, saya serahkan kepada semua ahli PERSIAP untuk menegur dan mengingatkan kami jika kami lalai melakukan perkara-perkara di atas. Niat hati hanya 1, supaya pentadbiran sesi ini ada keberkatannya. Saya telah mengamanahkan kepada semua untuk memperbetulkan tindakan kami. Jadi secara zahirnya ia telah menjadi amanah untuk semua.

Saya juga berpesan kepada semua ahli PERSIAP atas beberapa perkara. Saya memetik sebuah cerita di zaman sufi. Ada seorang pemuda berjumpa dengan Ibn Adham untuk bertanyakan tentang samada dia boleh membuat dosa atau tidak. Jawap Ibn Adham boleh jika kamu melepasi 5 syarat ini. 1- Jika kamu ingin membuat dosa, jangan kamu makan dari rezeki Allah. 2- Jika kamu ingin membuat dosa, jangan kamu berpijak dibumi Allah. Carilah tempat bukan dari ciptaan Allah. 3- Jika kamu ingin membuat dosa, cari tempat di mana Allah tidak nampak. 4-Jika mana malaikat maut datang, minta pada dia supaya dipanjangkan umur supaya sempat bertaubat. 5-Jika kamu diheret ke neraka, bagi tahu kat malaikat tersebut yang kamu tidak mahu ikut. Dari kisah ini saya ingin mengingatkan diri saya, perwakilan saya dan semua ahli PERSIAP supaya menjauhi dosa. Saya juga mengizinkan untuk semua melakukan dosa jika semua syarat tersebut mampu dituruti. Moga dengan ingatan ini saya akan terlepas dari dipertanggungjawabkan kelak. Insyaallah saya akan sentiasa mengingatkan perkara ini untuk semua.

Apa yang diharapkan hanyalah doa dari semua ahli supaya kita semua dipelihara dari kemurkaan dan azab Allah. Saya ada keinginan untuk menjadikan fakulti kita sebagai fakulti contoh dari pelbagai aspek. Dari aspek akademiknya, dari aspek kebajikannya dan juga dari aspek akhlak ahlinya. Saya mengingatkan perkara ini kepada diri sendiri dan juga perwakilan bahawa amanah yang kita bawa ini amat berat. Ia bukan untuk mencari kemasyhuran dunia sebaliknya mencari kemasyhuran akhirat, Insyaallah. Bantulah kami. Tegurlah kami jika kami silap. Andai ada perwakilan yang tidak boleh menerima teguran, beritahu terus kepada saya. Sentiasalah berpegang kepada kitab suci ajaran agama masing-masing yang inginkan kebaikan. Jangan berpecah untuk maju dan berjaya. Wallahu 'alam=>

Dari Anas B Malik Rasulullah bersabda
"Umat ini akan sentiasa terjaga kebaikannya jika selalu jujur dalam ucapannya, adil dalam keputusan hukumannya, dan saling berkasih sayang diantara mereka"


4 comments:

Anonymous said...

salam..

Alhamdulillah..

Seorang pemimpin yang baik dan diredhai Allah, insyaAllah..

Teruskan usaha dan impian tersebut..

Moga beroleh kejayaan dari sisiNya..

mafiasolleh said...

insyaallah..salah 1 tanda hari kiamat bila mana mula ada ramai org yg ingin tegakkan islam..

"pemimpin yg hebat dpt menginspirasikan rakyatny dgn kata-kata, pemimpin yg hebat juga dpt menginspirasikan rakyatny dgn tingkah lakunya"

doakn yg terbaik utk semua..

Anonymous said...

subhanallah..sungguh tersentuh dengan tulisan ni..teringat ana kisah Sultan Muhammad al Fateh yg berusaha menjadi ketua yang baik dan memastikan tentera dan rakyat yang baik dalam misi manakluk Konstantinopel..InsyaAllah, mudah-mudahan Allah pandu kita dalam setiap bicara, tindakan dan keputusan

Muhammad Ihsan Bin Suhaidi said...

Salam..akh..InsyaAllah..sm2 saling berpesan antara satu sama lain..:)

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates