Sunday, November 22, 2009

Taghut???

Sunday, November 22, 2009
Alhamdulillah, Allah adalah teman bagi orang yang bersendirian. Kadang-kadang saya akan berasa keseorangan "dalam ramai". Kadang-kadang terasa diri cukup terasing dan jauh dari cahaya hidayah Illahi. Tetapi hakikatnya Allah sentiasa bersama kita sama ada kita di dalam ramai ataupun berseorangan. Kali ini saya ingin berkongsi sedikit tentang satu potong ayat Al-Quran:

"Allah pelindung (yang mengawal dan menolong) orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang kafir penolong-penolong mereka adalah Taghut (syaitan) yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kekufuran. Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya"
-alBaqarah: 257-

Ada beberapa riwayat yang menceritakan tentang asbab turunnya ayat tersebut. Terdapat satu riwayat yang menceritakan tentang satu kaum yang beriman kepada Allah ketika bersama Nabi Isa tetapi telah kufur setelah Nabi Muhammad diutuskan. Dan satu kaum pula kufur ketika zaman Nabi Isa tetapi kedatangan Nabi Muhammad membuatkan mereka beriman. Ini menunjukkan Allah yang berkuasa memberi hidayah kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Moga kita di bawah payung rahmat dan hidayahnya. Insyaallah.

Saya cuba terus merujuk kepada perkataan "Taghut". Ada sesetengah pendapat ulama yang agak masyhur menyatakan "Taghut" itu adalah syaitan atau perkara-perkara yang dapat melalaikan kita (tafsiran moden). Jika dahulu syaitan akan duduk dan bermaharajalela pada berhala-berhala, sembahan-sembahan lain seperti api, pokok dan tuhan, kini syaitan semakin "bijak" mempengaruhi manusia dengan perkara-perkara yang boleh melalaikan. Jika zaman terdahulu sembahan berhala yang menjadi tempat "duduk" syaitan, kini kemodenan teknologi pula menjadi sasarannya.

Cuba kita renung sejenak, berapa bijak syaitan ini mempengaruhi kita dengan kebendaan, keselesaan dan keseronokan dunia. Alat-alat canggih seperti laptop, handphone, DVD dan lain-lain lagi menjadi agenda utama "permainan" syaitan untuk melalaikan kita. Cuba kita lihat, ramai kawan-kawan kita yang semakin lalai jika berhadapan dengan kemewahan ini sehinggakan sanggup meninggalkan atau melewatkan perkara yang sepatutnya seperti solat dan lain-lain lagi. Apakah ini tujuan kita diciptakan?? Ingatlah Allah menjadikan kita di dunia ini untuk beribadat kepadanya dan menegakkan agamanya. Tetapi semakin hari kita semain lalai. Kita tewas dalam menentukan yang mana pilihan utama. Tidak salah untuk kita bermain PES, DOTA, bersembang, dan seumpama dengannya, tetapi janganlah sampai kita meninggalkan atau melengahkan perkara yang lebih utama seperti solat, belajar, dan yang paling susah untuk dilakukan ialah menjalankan dakwah kepada orang lain. Ingatlah wahai semua, setiap detik yang kita lalui akan dipersoalkan.

Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu kita untuk bermuhasabah tentang siapa kita, apa tugas kita dan apa pengakhiran kita. Janganlah kita mati tanpa meninggalkan jejak "hebat" dalam perjuangan menegakkan agama Allah ini. Semoga dengan hanya sedikit amalan dapatlah ia membantu kita di akhirat kelak. Ingat semua, jangan kita terlalai ataun tewas dengan gangguan ini sehingga Allah mengeluarkan kita dari cahayanya, buruk padahnya. Wallahu'alam=>


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates