Sunday, November 15, 2009

Bai'ah Manusia.. Sedarkah??

Sunday, November 15, 2009


Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan yang menciptakan langit dan bumi dalam masa 6 hari. Kehebatan Allah jugalah yang menciptakan langit tanpa tiang, bintang dan matahari tanpa tali penggantung dan bumi bergerak dan berputar tanpa enjin. Selawat dan salam atas junjungan besar baginda Nabi s.a.w yang bermula dengan seorang tetapi ketika ini telah ramai umatnya. Tulisan kali ni dibuat ketika mana saya sedang berasa sedih atas beberapa perkara. Dan alhamdulillah ayat yang bakal saya kongsikan ini membuatkan saya sentiasa ingat akan janji setia saya (bai'ah) sebagai insan dan membuatkan saya terus bersemangat.. Insyaallah


"sesungguhnya Allah telah membeli dari orang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang dijalan Allah; maka diantara mereka adayang terbunuh dan membunuh. (Balasan syurga yang demikian adalah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam kitabNya Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang menyempurnakan janji selain Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu, (dan ketahuilah) jual beli seperti itu adalah kemenangan yang besar"

-atTaubah:111-

Asbab turunnya ayat ini adalah ketika mana Abdullah bin Rawahah bertanya kepada Rasullullah: "Apakah kewajipan terhadap Tuhan dan diri tuan menurut kehendak tuan?". Rasullullah menjawab:"Aku telah menetapkan kewajipan terhadap tuhanku untuk beribadat kepadaNya dan tidak menyekutukanNya dan kewajipan terhadapku ialah agar kalian semua menjagaku sepertimana kalian menjaga diri dan harta kalian semua". Mereka berkata:"Apabila kami melakukan itu, apakah bahagian untuk kami?". Nabi menjawab:"Syurga".. Mereka berkata lagi:"Dagangan yang sangat menguntungkan, kami tidak akan membatalkannya dan kami tidak minta untuk dibatalkan".

Jika ayat tersebut hanya "dilihat tanpa berfikir" kita akan dapati hanya janji-janji Allah tertera atas orang yang berjuang. Tetapi pada hakikatnya ayat tersebut merupakan janji kita kepada Allah supaya beribadat dan tidak menyekutukannya. Konsep ibadat sangat meluas tetapi orentalis-orentalis barat telah berjaya menutupinya tanpa kita sedari dengan mengatakan ibadat hanya pada perkara-perkara seperti solat dan puasa sahaja. Hakikatnya ini adalah perkara yang cukup disalah ertikan. Konsep ibadat adalah bermula dengan niat kerana Allah dan perkara yang dilakukan itu tidak melanggar syariat. Janji kita kepada Rasul juga tertera pada ayat tersebut bagi mempertahankan baginda sehinggakan sanggup mengorbankan harta dan jiwa. Tapi apakah yang telah kita lakukan hari ini. Pasakan budaya mengejar dunia sudah terpasak dihati kita. Percayalah dengan izin Allah apa yang kita cita-citakan pasti tercapai walawpun kadang-kadang usaha kita untuk mendapatkannya tidak seberapa, tetapi apakah kita sudah bersedia dengan "bayaran mewah" untuk membeli syurga Allah??. Sedang kita asyik belajar tanpa kita sedari esok ataupun saat seterusnya ajal menjemput kita. Tanpa berbekalkan apa-apa bekalan, mampukah kita mendapatkan trofi syurga Allah?. Agama mulia yang dibawa baginda hanya kita pandang dengan sisi mata sahaja. Hanya sebagai renungan supaya kita mengambil berat atas janji kita tersebut. Bangkitlah wahai pemuda untuk menjaga dan tunaikan janji kita terhadap Allah dan Rasulnya.. Wallahu'alam


"wahai orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu lakukan.. sangatlah dibenci disisi Allah jika apa yang kamu katakan tidak kamu kerjakan"
-asSaff:2-3-

1 comments:

tamar ridzuan said...

assalamu'alaikum

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates