Friday, July 22, 2011

Kuasa Rakyat (09/07/2011)

Friday, July 22, 2011

Dalam satu bentuk teori pertukaran pemerintah di zaman demokrasi ini, ada 3 cara yang boleh digunakan:-

1-Pilihan raya (secara undi majoriti)
2-Kuasa tentera
3-Kesepakatan kuasa rakyat

Kenapa pilih cara yang ke-3?

Kebiasaannya di mana-mana negara, sang pemerintah akan sedaya upaya mempertahankan kuasa mereka dengan memanipulasi pilihan raya tersebut. Menjadi kebiasaan si pihak lawan akan diberi tekanan dalam apa juga cara. Orang kata, bukankah pilihan raya kita ini cukup adil? Aku pun tidak pasti. Tapi rasanya belum cukup adil.

Di negara seberang seperti Thailand, kuasa tentera digunakan oleh Raja bagi menukar pemerintahan yang sedia ada. Di Malaysia, kuasa Raja tertakluk pada perlembagaan yang telah digubal (Raja berpelembagaan). Jadi mustahil untuk sang Raja mengeluarkan arahan untuk tenteranya menggulingkan kerajaan yang sedia ada walaupun panglima utama angkatan perang adalah dari Raja-raja Melayu.

Kesedaran dari rakyat adalah contoh yang dipamerkan oleh rakan kita di Mesir (kuasa rakyat). Ia memerlukan kesepakatan semua pihak. Tidak boleh ada walau kelompok kecil yang menentang kebangkitan ini. Inilah dinamakan kesepakatan kuasa rakyat bagi menegur pemerintah. Di Malaysia, kuasa rakyat masih dikira lemah kerana masih tiada kesepakatan yang solid yang mampu dibentuk.

TV 3 ada menyiarkan, "Polis langsung tidak melepaskan sebarang gas pemedih mata pada pukul 11.30am"

Di tempat kejadian, tepat pukul 11.30am, gas pemedih mata pertama telah pun dilepaskan. Sebanyak 8 butir(yang berjaya dikira) telah dilepaskan.

Polis yang baik?

Tidak dinafikan, ada juga polis yang baik. Ada di antara mereka yang membawa garam dan memberikan kepada peserta demonstrasi.

Duduk bersembang dengan seorang abang polis, "Hari ini abang tidak akan menangkap sesiapa pun walaupun ada arahan. Abang nak jalan-jalan saje. Teruskan perjuangan rakyat"

Polis yang ganas?

Jom saksikan



video

Apa yang best sangat?

Tidak ada apa pun yang best, sakit adalah. Tapi pengalaman itu yang berharga:

1-Berjalan hampir 7 jam diserata Kuala Lumpur
2-Solat Zohor berjemaah di atas jalan raya
3-Mandi hujan beramai-ramai
4-Tolong-menolong dalam melepasi halangan yang dibuat oleh polis
5-dll

Apa yang nak diambil pengajaran?

Apa yang dilalui itulah pengajarannya. Suatu hari nanti, jika negara kita berubah menjadi negara yang berkebajikan, rakyat hidup dengan berkasih sayang, pemimpin sangat berjiwa rakyat dan agama disanjung malah dijulang, aku ingin beritahu kepada anak-anakku bahawa itulah perjuangan 9/7/2011 yang rakyat Malaysia sertai bagi menyelamatkan negara. Jika ini adalah asbab kepada negara mencapai perubahan pemimpin, moga Allah redha dan mengampunkan kami.

Wahai dunia, saksikanlah bahawa kami berusaha bagi menyelamatkan warisan anak cucu-cicit kami, selamatkanlah mereka di masa mendatang. Jom ubah sebelum terlambat. Orang Muda Gang Kita. Memacu kemenangan PRU-13. InsyaAllah.

Buat Dr Lo' Lo'

Aku lupa samada akhir tahu lepas atau awal tahun ini, aku ada bertemu dengan Dr Lo' Lo'. Ketika itu aku diarahkan membuat kerja teknikal bagi satu program. Setibanya Dr Lo' Lo' ketapak program (dalam tengahari), aku dan seorang lagi sahabat diminta untuk membantu Dr Lo' Lo'. Ketika itu Dr Amin pun ada sama. Aku ambilkan kerusi untuk Dr Lo' Lo' duduk dan sahabat lagi seorang ini ambilkan air. Dr Lo' Lo' kelihatan sangat uzur. Beliau datang dengan tongkat. Anak lelakinya sentiasa memautnya.

"Terima kasih adik", kata Dr Lo' Lo'

Beliau perasan yang aku memandangnya dengan penuh sayu. "Selagi kuat kaki ini melangkah, saya akan teruskan", tiba-tiba beliau bersuara sambil melihat aku. Aku cuma senyum melihatnya kembali.

Selepas itu aku terus menyambung tugasku. Hebat. Sungguh hebat. Itulah semangat sang pejuang. AlFatihah buat Dr Lo' Lo'. Moga Allah redha akannya dan mengampunkannya. Ameen.

Wallah'alam=>
"agent of change"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates