Wednesday, February 16, 2011

Liputan PR Kampus UKM (3)

Wednesday, February 16, 2011

15 Feb 2011 berlaku satu program debat di antara duta GM dan juga mantan Setiausaha PMUKM dari ASPIRASI. Apa yang menyedihkan, debat tersebut tidak dapat dijalankan kerana wakil ASPIRASI tidak hadir atas alasan mempunyai program lain. Ketika jemputan dibuat, wakil ASPIRASI telah bersetuju untuk berdebat berkenaan isu PRK: Telus dan Bersih. Setelah jam menunjukkan pukul 9 malam, mereka membatalkan penglibatan di dalam debat tersebut dengan alasan mempunyai program bersama pengetua kolej. Program tersebut betukar menjadi sesi penerangan oleh wakil duta GM. Jumlah mahasiswa yang hadir sekitar 250 orang. Kebanyakan mereka adalah dari kalangan penggerak GM yang berpakaian unggu. Kelihatan juga wakil ASPIRASI yang hadir tetapi apabila dijemput menggantikan pihak yang sepatutnya, mereka menolak.

Di KTDI, difahamkan bahawa pihak pentadbiran akan mewujudkan calon bebas. ASPIRASI meletakkan seorang calon perempuan dari pelajar kejururawatan. GM meletakkan seorang calon lelaki dari perubatan. Manakala, difahamkan usaha mewujudkan calon bebas yang dijalankan oleh pihak pentadbiran akan meletakkan calon lelaki dari perubatan (twinning programme). Tujuan utama calon bebas diwujudkan adalah tidak jelas tetapi mungkin ini adalah startegi pihak pentadbiran untuk melakukan pecah undi kepada pihak GM. ASPIRASI dan bebas adalah di bawah naungan pentadbiran. Jadi alasan pecah undi adalah relevan untuk ketika ini. Jadi jentera GM akan bertemu dengan 2 jentera lain. Tetapi ini hanya khabar angin (walaupun memang sudah terbukti). Kita mengharapkan supaya tidak akan ada calon bebas yang bertanding atas dasar sabotaj.

Kita juga mengharapkan agar PRK kali ini berjalan dengan lebih bersih dan telus tanpa ada gangguan dari mana-mana tangan ghaib di belakang.

Wallahu'alam
"agent of change"

1 comments:

Robi'ah El-Jawawi said...

mantapkan lagi perjuangan..owh tak layak nk mengomen dsini.uiam sedang bertungkus lumus.

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates