Thursday, March 24, 2011

Renungan

Thursday, March 24, 2011

1: Ini Bukan Aku

Tidak aku ketahui, mengapa aku rasa seperti tidak selesan dalam sebulan ini. Di hadapan rakan-rakan aku masih mampu tersenyum, masih mampu gelak bersama-sama, masih mampu main bersama-sama tapi hakikatnya aku cuma berlakon di hadapan kalian semua. Maafkan aku, bukan niat hati untuk berkelakuan sedemikian. Tapi akhir-akhir ini aku buntu dengan perkara yang aku sendiri tidak pasti. Aku cuma berlakon sahaja di hadapan kalian. Nampak macam kuat tapi hakikat di sebaliknya. Maafkan aku.

Begitu juga terhadap diri sendiri. Aku cukup kuat "menipu" diri aku sendiri. Aku tidak tahu apa sebabnya. Puas mencari jawapan, tetapi tidak ketemui. Tidak tipu bahawa dalam sebulan ini, setiap pagi aku bangun, tapi cukup malas untuk mendirikan solat Tahajud. Malah aku lebih selesa tidur semula dari bangun solat. Mengapakah? Hanya zikir menitip dibibir, dan selepas itu tidur semula. Allah hinanya aku. Lemahnya aku ini. Mungkin ENGKAU sedang membolak-balikkan hatiku ini. Mungkin terlalu banyak dosa yang aku buat. Tidak mampu aku berselindung, banyak saat masaku yang aku lupa padaMu.

Aku menulis di sini bukan untuk meminta simpati, cuma mudah-mudahan akan ada orang yang mampu memberi penyelesaian. Rasa tidak sanggup menceritakan pada teman-teman lain kerana tiap mereka sendiri ada masalah yang mereka hadapi. Ya Allah moga aku jumpa jalan penyelesaian yang mana permasalahannya sendiri aku masih belum jumpa. Bantu aku. Aku tidak kuat ya Allah. Aku hanya "menipu" di hadapan mereka. Maafkan aku teman. Ampunilah aku ya Allah.

2: Jawapan Buat Adik-adik Usrahku

"Assalamualaikum, atuk oh atuk", bunyi handphone aku.

"Oh ada sms sampai. Siapalah yang hantar malam-malam ni", benak hatiku.

"Sms dari a*** rupanya", kataku dalam kerungsingan.

"Salam abg. Apa khabar? Maaf mengganggu. Nak tanya, macam mana abg jaga tahajud?", pertanyaan a*** dalam smsNya.

"Astaghfirullah, berat soalan ni. Hampir sebulan aku sendiri tidak berdiri dan sujud ditikar sejadah menghadapnya. Solat Suboh pun sahabat-sahabat serumah yang kejutkan", sentakku dalam hati.

"Macam mana nak jawab ni ye?", fikiranku melayang.

"Wslm akhi. Alhamdulillah baik-baik saja ................................ Selebihnya ana jawab dalam blog ana ye=>", jawabku melalui sms.

Ini ada beberapa pilihan yang aku pernah terima dan pelajari dari ustaz dan sahabat-sahabat:

1-Andai berkemampuan, lakukanlah 8 rakaat solat sunat (ini adalah sunnah baginda Nabi s.a.w, para sahabat-sahabat baginda dan orang-orang hebat)
2-Jika terlalu malas, lakukanlah solat sunat Tahajud 2 rakaat serta solat sunat Witir 1 rakaat
3-Andai tidak berkemampuan atau terlalu malas untuk bangun solat, berZIKIRlah walau dalam keadaan baring. Jangan dipersia-siakan bangunmu untuk mengejar ganjaran Allah walau 5 minit sebelum solat Suboh.
4-Jika susah untuk bangun, lakukanlah solat sunat Hajat (sebarang solat sunat) bersama solat Witir sebelum tidur. Pasanglah niat untuk bangun Tahajud (mudah-mudahan dapat bangun)

Bangunnya insan disepertiga malam adalah hasil hidayah dari Allah. Tanpa hidayah Allah, betapa inginnya kita untuk solat malam, pasti tidak terdaya.

Jika kamu bangun atas keterpaksaan/ dalam kemalasan/ untuk menunjuk-nunjuk/ sebagainya yang buruk, lebih baik kamu tidur. Kamu hanya menipu dan membuat diri kamu penat sahaja berdiri solat. Jadi betulkan niat dan bangun dengan tujuan mengabdikan diri kepada pencipta. Ikhlas adalah rahsia Allah. Aku sendiri tidak tahu setiap langkahku adalah ikhlas atau tidak.

"Naqib ana pernah berpesan, indicator kita bersih atau kurang dari dosa seharian itu adalah pada mampunya kita bangun untuk Tahajud dan solat Suboh berjemaah. Wallahu'alam", tambah sms ku pada a***. Walaupun tiada nas yang sahih, tapi aku mampu percaya akan hal ini kerana hidayah Allah hanya akan dekat pada mereka yang bersih dan dekat dengan Allah sahaja.

Wallahu'alam=>
"agent of change"

1 comments:

Anonymous said...

dgn mnjadi kelihatan kuat pun dah boleh mnjadi sumber kekuatan buat yg lain.syukran.

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates