Tuesday, February 22, 2011

Liputan PR Kampus UKM (5) - "Kemenangan di Sambut Dengan Sujud Syukur dan Air Mata"

Tuesday, February 22, 2011

"ya Allah, kami bersyukur atas kemenangan ini, setelah 7 tahun kami menanti tanpa pernah kenal erti putus asa, akhirnya kami berjaya memenanginya pada hari ini, Engkau satukanlah hati-hati kami"


Itulah antara doa yang telah dibacakan oleh Ustaz Nazri, Presiden ISIUKM yang sempat dirakamkann ketika menyambut kemenagan majoriti GM UKM. Setelah melepaskan hampir 7 tahun tampuk pemerintahan kepada pihak boneka atau calon sistem pentadbiran; ASPIRASI, akhirnya pada malam semalam, suara keramat mahasiswa kedengaran dengan kemenangan 22 kerusi calon GM. Daripada 37 kerusi yang dipertandingkan, GM telah mendapat majoriti besat dengan 22 kerusi dan ASPIRASI hanya mendapat 15 kerusi. Ini mungkin adalah berkat daripada usaha yang bersungguh-sungguh dan tidak pernah berputus asa dari jentera GM. Ketika doa dibacakan, terdengar esakan tangisan daripada warga jentera serta calon GM yang berkumpul. Tidak dinafikan bahawa kemenangan kali ini cukup bermakna bagi GM kerana ia dapat mematahkan dominasi ASPIRASI daripada menjadi 8 tahun. Ketika duta GM ditemubual, mereka hanya menjangkakan mendapat 21 kersi tetapi Allah telah mengizinkan lebih dari itu. Malah kerusi-kerusi yang dijangkakan menang ada yang tidak berjaya dimenangi seperti di FSKB. Tetapi apa yang menarik adalah, GM mempunyai banyak kemenangan dari kerusi-kerusi umum mereka. Alhamdulillah. Kemenangan disambut dengan perarakan ke seluruh UKM dan berakhir di Masjid UKM bagi menunaikan solat sunat dan sujud syukur.

Antara isu-isu besar yang berlaku sepanjang PRK kali ini adalah:

1-Terdapat 2 orang calon dari ASPIRASI yang tidak menghadirkan diri ke bengkel calon telah mendapat "sijil terbang" yang telah ditanda tangani oleh satu tangan ghaib.
2-ASPIRASI bermain sentimen perkauman
3-ASPIRASI banyak mengeluarkan fitnah-fitnah yang berbaur hasutan terutama kepada pelajar tahun 1

Di KTDI, kerusi FPER 3.5 berjaya dikekalkan oleh calon GM iaitu Mohamad Idrul B Mohamad Daud dengan undi 329 mengalahkan Fatin Dayana dengan 192. Keseluruhan undi bersih yang diterima oleh calon GM adalah 136 dan undi rosak adalah 11. Peratusan yang keluar mengundi adalah 56.8% dan jumlah keseluruhan adalah 532. Seperti yang telah dijangka, peratusan pelajar keluar mengundi sangat merosot disebabkan cuti bagi pelajar tahun 4 dan bulan study bagi pelajar tahun 5.

Tiada sebarang isu yang besar berlaku di KTDI tetapi pada sesi kali ini, persaingan GM dan ASPIRASI lebih ketara. Kedua-dua pihak menunjukkan persaingan yang sihat dan matang walau ada beberapa isu provokasi di FB. Pada malam terakhir berkempen, jentera GM telah mengadakan "ops ziarah 2" dari rumah ke rumah di KTDI. Sekali lagi sambutan yang hangat dapat dirasakan. Jentera ASPIRASI hanya memasukkan bahan kempen mereka di bawah-bawah pintu rumah-rumah sahaja tanpa bersua muka.

Apa yang dapat disimpulkan pada kali ini adalah, Allah telah membuka jalan bagi orang-orang yang bersungguh-sungguh. Mandat yang diberikan perlulah dibalas dengan menjalankan amanah sebaik mungkin. Kepada calon-calon GM tahniah kami ucapkan dan jangan sesekali mengkhianati amanah ini. Kepada calon ASPIRASI, insyaallah boleh cuba lagi tetapi janganlah sanggup diri anda diperkudakan oleh pihak tertentu. Jadilah warga yang bijak menilai. Kita tolak calon sistem dan sokong calon pilihan mahasiswa. Insyaallah.

Akhir kalam sebelum menutup perang/jihad PRK, akhirnya suara keramat mahasiswa yang dibelenggu bertahun-tahun sudah kedengaran. Ber-GM Lebih Baik.

Wallahu'alam=>
"agent of change"

1 comments:

kaklong! said...

salam. letakla gambar,nak tengok. alhamdulillah atas kemenangan

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates