Sunday, February 20, 2011

Liputan PR Kampus UKM (4)

Sunday, February 20, 2011

Seperti yang telah dijangka, ASPIRASI telah menghantar calon mereka DAYANA dari kejururawatan dan GM telah menghantar calon mereka MOHAMAD IDRUL dari perubatan. Ketika penamaan calon, tiada sebarang kekecohan atau masalah yang berlaku. Penamaan calon selesai pada 11.30 pagi iaitu lebih awal dari yang dijangkakan. Apa yang menarik, calon bebas tidak muncul. Sumber kami mendapati, pada mulanya calon bebas telah bersedia untuk dihantar tetapi atas pemintaan seseorang dipihak pentadbiran, maka pihak pentadbiran yang lain terpaksa akur untuk tidak menghantar calon tersebut. Antara sebab mengapa dia tidak dihantar adalah, mereka tidak yakin bahawa calon bebas dan ASPIRASI dapat memecahkan dominasi calon GM dan keduanya adalah calon bebas tersebut hendak dikekalkan di dalam satu jawatankuasa persatuan di PPUKM ini. Alhamdulillah, apa yang diharapkan telah termakbul oleh Allah. Persaingan satu lawan satu bermula. GM lawan ASPIRASI.

Apa yang menariknya pada kedua-dua calon ini, mereka tidak pernah mempunyai jawatan di dalam ssesusatu organisasi. Mereka cuma memiliki pengalaman sebagai organisasi program sahaja. Tetapi kelebihan ada dipihak GM kerena calon mereka pernah menjadi ketua batch mereka.

Calon GM telah memulakan kempen dari satu posting ke satu posting pada 17 Feb petang. Ketika kempen dijalankan, didapati sambutan yang sangat menggalakkan. Mungkin ini petanda awal bahawa calon GM akan mendapat mandat dan amanah daripada pegundi di kawasan Fakulti Perubatan. Disebelah malamnya pula, calon GM bersama jentera mereka telah mengadakan "ops ziarah" dari rumah ke rumah di Laman Midah dan Prisma. Sekali lagi sambutan yang hangat diberikan. Kekuatan jentera GM yang lebih mesra dan sangat dikenali oleh para pengundi memberi kelebihan kepada calon mereka. Tidak dinafikan bahawa ada juga pengundi yang tidak memberi respon yang baik. Tetapi tidak mengapa, itu adalah lumrah perjuangan. Tidak disangka-sangka, pada hari yang sama, GM telah menaikkan 5 banner calon mereka. Malah ketika banner dinaikkan, para petugas jentera mendapat bantuan dari pro-GM yang menghulurkan bantuan tanpa diminta. Banner selesai digantung kurang dari setengah jam atas pertolongan pro-GM. Pada 17 Feb, masih tidak kelihatan gerak kerja jentera mahupun calon ASPIRASI bagi memulakan kempen. Banner mereka juga masih tidak digantung.

Pada 18 Feb, dikhabarkan bahawa calon ASPIRASI cuba menjalankan kempen di posting perubatan. Tetapi sambutan yang amat dingin diberikan. Dikhabarkan ketika kempen dijalankan, hanya beberapa orang sahaja yang mendengar. Disebelah petang pula, pihak GM dan ASPIRASI bersama jentera masing-masing bertenbung di Jabatan Kejururawatan. Pihak GM telah dihalang oleh pihak ASPIRASI atas alasan tidak mempunyai kebenaran. Pada GM, mereka memiliki 2 orang jentera yang sangat rapat dengan ketua jabatan. Jadi kelebihan itu digunakan oleh mereka untuk meminta kebenaran bagi berkempen. Alhamdulillah, sekali lagi Allah membantu dengan membuka hati ketua jabatan untuk membenarkan GM berkempen. Pihak ASPIRASI hanya mampu diam sahaja atas kebenaran tersebut. Kedua-dua pihak hanya berjaya menjalankan kempen pada 5.30 petang. Ketika berkempen, calon GM telah diajukan dengan beberapa soalan dari jentera ASPIRASI. Calon GM mampu menjawap dengan tenang. Jentera GM tidak dibenarkan untuk melihat atau mendengar kempen jentera ASPIRASI. GM diminta untuk meninggalkan Dewan Kuliah tersebut. Banner dari pihak ASPIRASI hanya berjaya dinaikkan pada pukul 3.15 pagi 19 Feb. Kelihatan hanya 2 orang sahaja jentera mereka yang menaikkannya.

19 Feb, seawal pagi jentera ASPIRASI telah menjalankan survey atas alasan arahan TNC. Bila diminta surat arahan, mereka tidak mampu memberikannya. Malah pada hari tersebut, bahan-bahan kempen ASPIRASI telah mula diedarkan. Pada malan tersebut, malam manifesto telah dianjurkan oleh pihak JAKSA KTDI. Kedua-dua jentera GM dan ASPIRASI dari Bangi telah turun. Ini telah menambah kehangatan suasana kempen di KTDI. Pihak ASPIRASI tiba sangat lewat dari masa yang ditetapkan. Malah kehadiran mereka seperti samseng-samseng yang ingin membuat kacau. Disebelah GM pula, mereka hadir sebelum masa yang ditetapkan. Malah mereka sempat menunaikan solat jemaah Maghrib dan Isya' berjemaah. Mereka sempat beramah mesra dengan jemaah surau arRazi. Kehadiran mereka dengan senyuman disambut meriah oleh warga KTDI. Jika dilihat wujud 2 kelompok. Tetapi yang menarik, kelompok GM dipenuhi oleh penghuni KTDI sebaliknya kelompok ASPIRASI hanya dipenuhi oleh jentera mereka dari Bangi sahaja.

Malam manifesto dimulakan oleh calon dari ASPIRASI Fakulti Perubatan. Sangat jelik melihat calon ASPIRASI yang terjerit-jerit menyampaikan manifesto beliau. Malah beliau tidak senyum tetapi suara seperti orang yang sedang kecewa dan marah pula kedengaran. Ia diikuti oleh calon GM Fakulti Perubatan. Kemasukan calon GM disambut dengan tepukan dan sorakan "Student Power" oleh jentera dan sebahagian pelajar KTDI yang lain. Dengan senyuman dan ketenangan, calon GM menyampaikan manifesto beliau. Setelah itu, calon ASPIRASI umum pula mengambil tempat. Sambutan yang dingin diberikan. Ada juga kedengaran sekali-sekala jeritan kecil jentera mereka. Tetapi ia masih tidak mampu mewujudkan fenomena bersama warga KTDI. Setelah selesai, mereka terus meniggalkan majlis tanpa sikap profesional. Mereka hanya meniggalkan beberapa orang jentera ASPIRASI dari KTDI sahaja. Ini adalah sikap yang biadap dan kurang didikan moral ditunjukkan. Suara-suara kecil warga KTDI kedengaran marah dan menghalau mereka pergi atas tindakan mereka. Majlis ditenteramkan oleh MC. Seterusnya ia disambung dengan calon umim dari GM. Sekali lagi suasana menjadi hangat dengan laungan "student power" kedengaran. Ketenangan dan ketegasan mereka dapat dirasai ketika ucapan disampaikan. Malah terasa aura dari kata-kata mereka. Kedengaran juga sesekali laungan "hidup hidup mahasiswa, ASPIRASI tinggal kawan" yang dilaungkan oleh jentera GM. Jentera ASPIRASI KTDI tidak mampu melawan suasana tersebut. Kelompok GM bukanlah terisi oleh jentera mereka tetapi terisi oleh warga KTDI yang menyokong mereka. Malah kelihatan pelajar kejururawatn dipihak GM. Pegawai keselamatan juga memberi sokongan kepada GM. Mungkin disebabkan kehangatan layanan jentera GM yang solat berjemaah bersama mereka setiap Suboh, Zohor dan Asar.

20 Feb adalah hari terakhir berkempe. Sehingga tengahari ini, kedua-dua pihak masih tidak kelihatan. Mungkin serangan-serangan jentera terakhir dari kedua-dua akan berlaku pada malam ini. Kita nantikan apa yang akan terjadi.

Sama-sma kita untuk turun mengundi dan memberi mandat kepada mereka yang berhak.

Wallau'alam
"agent of change"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates