Friday, January 7, 2011

XPDC Dakwah Tahn Baru-2011

Friday, January 7, 2011

"Dengan nyawa..dengan darah..kami tebusMU..ya Rasulullah..Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar". Inilah lafaz yang membuatkan aku bekobar-kobar untuk merasai nikmat dakwah pada malam tahun baru yang baru saja berlalu.

Walaupun sangat merasai kesempitan waktu, tapi apasalahnya meluangkan masa untuk membangun ummah dan mempertahan agama untuk seketika. Ini adalah kali ke-4 aku mengikuti program ini. Tapi sesi kali ini agak berbeza dengan 3 sesi sebelum ini. Pendekatan yang sangat lembut diterapkan. Kami diarah untuk mendekati masyarakat, mendalami mereka dan menasihati mereka.

Apa yang aku ingin kongsikan adalah aku sangat "respect" dengan beberapa sahabat aku yang mampu melakukan dakwah secara terbuka ini. Mungkin mereka berjaya mengetepikan rasa takut dan tidak yakin mereka. Tapi aku..hmm..Jujur aku katakan bahawa berdakwah dengan lisan dengan cara berdepan terus dengan mad'u sangatlah perit rasanya. Hanya Allah saja yang tahu betapa aku perlu beperang dengan segala macam rasa sebelum mampu melakukannya. Mudah utuk berkata dakwah, mengingatkan adik-adik usrah untuk melakukannya serta menyuruh orang lain melakukannya, tetapi bila terkena batang hidung sendiri untuk melakukannya, sangatlah susah dan perit.

"Respect" melihat Izat, Wan, Mije, Niam dan beberapa sahabat muslimin dan muslimat yang sangat dahsyat aksi dakwah mereka. Malah mungkin anak usrah yang aku bimbing lebih terkehadapan daripada aku. Walaupun berjaya melepasai halangan "rasa", tapi aku masih belum berpuas hati dengan performance aku malam tu. Ada ilmu tapi tidak mampu disampaikan sebaiknya pada mad'u.

"Ya Allah ampunilah aku serta sahabat-sahabatku yang lain. Berilah bantuan dan rahmatMu pada kami dalam menelusuri medan dakwah yang mencabar ini"

Jadi pengajaran untuk malam itu adalah:
1-Jangan tahu cakap saja, tapi buat sama. Baru dapat rasai nikmat manis dan pahitnya perjuangan.
2-Tingkatkan mutu dakwah supaya ummah kegemilangan akan kembali
3-Rindu berusrah dengan sahabat-sahabat yang hebat dalam medan dakwah. Tidak lupa juga adik-adik usrah yang mantap-mantap

Wallahu'alam
"agent of change"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates