Saturday, November 20, 2010

Aku dan PERSIAP

Saturday, November 20, 2010

Alhamdullih, Maha Suci Allah yang telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik ciptaan. Hari ini genap umur aku 22 tahun. Dan sebualan lagi akan tamat perkhidmatan aku kepada rakan-rakan aku di dalam PERSIAP tetapi sebagai seorang teman masih diteruskan. Berbagai-bagai perasaan yang ada dalam hatiku ini. Ada sedih, ada gembira, ada risau, ada marah dan banyak lagi. Tapi itu semua tidaklah terlalu penting. Mudah-mudahan semua amanah yang telah terletak dibahuku ini selama 3 tahun telah terlaksana. Mudah-mudahan Allah redha akan aku dan rakan-rakan seperjuanganku. Setiap kali selepas solat aku akan berdoa kepada Dia dengan harapan ketika pentadbiranku ini, semua orang mendapat rahmat dan keampunanNya.

"ya Allah berkatilah pentadbiranku ini. Berkatilah juga orang di bawah pentadbirankuini. Berilah keampunan kepada kami. Hanya Engkau pemilik segala kerajaan dan kekuasaan"

Gembira

1-Mungkin sekarang aku boleh menarik nafas sedikit lega kerana tempoh aku memegang tampuk pemerintahan pelajar perubatan UKM akan berakhir tidak lama lagi.
2-Aku juga gembira kerana dapat berkhidmat dan memberi khidmat kepada rakan-rakan dan pensyarah-pensyarah dalam membantu pembangunan akademik dan menjaga kebajikan semua.
3-Hati rasa sangat senang dan gembira kerana ketika dalam tampuk pemerintahan, banyak ilmu dan pengalaman yang dapat ditimba dan mungkin menyebabkan diri ini lebih cepat matang daripada usia(ye ke??).
4-Gembira juga dapat mengenali banyak teman dari universiti lain.
5-Banyak kesan tapak kenangan yang dapat ditinggalkan di dalam PERSIAP sejak menyertainya.
6-Dapat jalankan misi dakwah dengan mudah tanpa halangan=)

Kalau nak di ceritakan, rasanya banyak lagi. Jadi biarlah aku menyimpannya sendiri dilubuk kenangan hati.

Sedih

1-Ada juga rasa sedih bilamana akan meninggalkan PERSIAP. Mungkin masa yang menyebabkan aku berasa sedemikian rupa. Sudah 3 tahun aku di dalam PERSIAP.
2-Sedih bila mengenangkan mungkin aku ada menzalimi teman-teman ketika aku memerintah, mngkin juga aku tidak berjaya menjadi ketua yang baik dan mungkin juga aku lalai dalam menjalankan amanah ini. Tetapi aku telah berusaha semampu mungkin untuk menjadi adil dan beramanah dengan amanah ini.
3-Tekanan akademik pelajar perubatan yang makin lama semakin merosot sangat membimbangkan aku. Telah banyak usaha dilakukan. Mungkin usaha itu belum menemui hasilnya dan mungkin juga cara yang kami gunakan tidak bersesuaian dengan zaman ini.
4-Terasa sedih juga sebab ruang atau medan dakwah semakin mengecil bila meninggalkan PERSIAP ini. Moga akan ada ruang untuk aku berdakwah selepas ini.

Banyak juga pekara sedih nak dikongsikan. Tetapi biarlah ia disimpan dilubuk hati yang dalam.

Pesanan bagi kepimpinan PERSIAP akan datang dan teman-teman

1-Aku mohon kesaksian daripada semua bahawa kami telah menjalankan amanah ini dengan sempurna.
2-Sesiapa yang yang rasa telah dizalimi dan tidak berpuas hati, bolehlah menuntut semuanya kembali kepada kami. Masa yang paling sesuai adalah ketika AGM kelak. Kalau kami ada menggunakan wang kamu semua walaupun sesen, tuntutlah kembali. Jika kami tidak memberikan anda merit walaupun 1 merit, tuntutlah kembali. Jangan disimpan di dalam hati. Mudah-mudahan dengan tuntutan kamu semua akan memudahkan perjalanan kami ke SYURGA.
3-Kepada kepimpinan baru PERSIAP, jadikanlah iktibar tentang segala yang telah kami lakukan. Jika kami ada melakukan kesilapan, jangan diulangi ia ketika pemerintahan kalian kelak.
4-Jadilah seorang pemimpin yang sentisa dekat diri dengan Allah, sabar, betanggungjawab pada amanah, baik hati dan memiliki segala sifat mahmudah.
5-Ayuh kita rencanakan dan laksanakan gerakan dakwah kepada semua.
6-PERSIAP adalah KITA dan KITA adalah PERSIAP.

Wallahu'alam
"agent of change"

1 comments:

wardah said...

salam

moga kita bukan pemimpin zalim.ameen.

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates