Friday, October 8, 2010

Tazkirah: Yang Mana Lebih Utama?

Friday, October 8, 2010

"Kalau takut bekorban jangan sesekali bebicara tentang pejuangan", pesan seorang akhi kepada aku suatu ketika dulu. Dalam mengenang dan menilai tindakan diri ini, kadang-kadang terfikir adakah aku terlalu mendesak? Allah lebih mengetahui. Kadang-kadang ada benar juga kata masyarakat kepada sesebuah jemaah. Mereka hanya pandai bermain kata "dakwah" di dalam lingkungan mereka sahaja. Membiarkan masyarakat luar. Mungkinkah ini kifarah Allah kepada ahli gerakan. Mereka malas, terlalu banyak beralasan, meletakkan kepentingan Allah kedua dan pelbagai lagi pekara yang tidak dapat dikatakan secara zahir. Hanya mereka sahaja yang tahu. Meluangkan sedikit masa untuk mengangkat agama Allah saja sudah banyak beralasan, inikan pula jika diajak berjihad. Moga Allah memelihara hatiku ini dari beperasangka yang bukan-bukan.

انْفِرُواْ خِفَافًا وَثِقَالاً وَجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
"Berangkatlah kamu baik dalam keadaan senang atau susah, dan berjihadlah dengan harta dan jiwa kamu di jalan Allah. Yang demikian adalah lebih baik jika kamu mengetahuinya"
-atTaubah:41-


Ketika zaman Rasulullah, semboyan perang telah berkumandang untuk mengajak para muslimin berjihad dijalan Allah. Maka ada seorang tua yang ingin menyahut seruan itu, tetapi ditegah oleh anaknya kerana dia sudah uzur. Lalu ia mengadukan akan perihal ini kepada baginda Rasulullah. Maka turunlah ayat ini.

Ada juga riwayat yang mengisahkan bahawa kaum muslimin diperintahkan menyerang kota Tabuk. Pada waktu itu musim panas dan buah-buahan hampir masak yang mana merangsang mereka untuk duduk berteduh di bawah pokok tersebut sambil menikmati buah-buahan tersebut sehinggakan mereka merasa enggan meninggalkan tempat tersebut untuk melaksanakan perintah Allah. Maka turunlah ayat ini bagi mengingatkan mereka akan kewajipan melaksanakan sesuatu perintah dalam keadaan ringan mahupun berat.

Begitu juga kita sebagai pelajar, samada lulus atau gagal perlulah sentiasa istiqamah dalam perjuangan ini. Pejuangan ini menuntun kita untuk bekorban hatta dengan harta dan jiwa sekali pun. Allah menyebut pengorbanan harta terlebih dahulu kerana nilai harta itu lebih bermakna dari jiwa manusia itu sendiri dewasa ini. Mereka sanggup bekorban nyawa, masa dan tenaga demi mencari dan menjaga harta mereka. Ilmu atau pelajaran juga adalah salah satu harta yang mana jika kita menggunakannya sebaiknya, ia akan menjadi bekalan untuk kita di akhirat kelak.

Cuba kita bahagikan kepentingan ini kepada 2 iaitu kepentingan diri dan kepentingan Allah. Kita senaraikan semua aktiviti kita sepanjang hari selama seminggu. Cuba kirakan berapa lama masa yang kita peruntukan untuk kepentingan diri (eg: main, belajar, menonton movie dll) dan bandingkan ia dengan kepentingan Allah (eg:solat fardhu, tahajud, bedakwah, usrah dll). Pasti anda akan melihat ketidakseimbangannya. Kadang-kadang ada antara kita yang sanggup membelakangi kepentingan Allah dengan mendahului kepentingan diri seperti menonton movie dll. Sebagai pelajar kadang kita takut meninggalkan study kita atau study group kita walau seketika untuk menyampaikan risalah dakwah. Adakah mereka tidak yakin akan janji Allah. Orang yang membantu agama Allah pasti akan memperolehi kemenangan(kejayaan). Ingatlah "jangan terpedaya dengan nikmat muda kerana tua bukan syarat mati" dan "jangan terpedaya dengan nikmat sihat kerana sakit bukan syarat untuk mati'. Adakah kita menanti usia tua kita untuk berdakwah. Wahai dai'e, jangan kamu digelar "peruntuh medan dakwah" ini kerana kamu yang beralasan dan bermalas-malasan.

فَإِن رَّجَعَكَ اللّهُ إِلَى طَآئِفَةٍ مِّنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُواْ مَعِيَ أَبَدًا وَلَن تُقَاتِلُواْ مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ الْخَالِفِينَ
"Maka jika Allah mengembalikan kamu (Muhammad) kepada suatu golongan dari mereka (orang-orang minafik), kemudian mereka meminta izin kepadamu untuk keluar (bagi beperang), maka katakanlah, "kamu tidak boleh keluar bersamaku selama-lamanya dan tidak boleh memerangi musuh bersamaku. Sesungguhnya kamu telah rela tidak pergi beperang sejak awal. Kerana itu, duduklah (tinggallah) bersama orang yang tidak ikut beperang""
-atTaubah:83-


Ayat tersebuat adalah saranan Allah. Jika diteliti berkaitan asbabul nuzul ayat (atTaubah:81-83) maka diketahuilah Allah sendiri yang menyarankan supaya DIKECUALIKAN golongan-golongan yang pernah diajak atau diperintahkan untuk berjuang tetapi memberi alasan untuk DIASINGKAN. Ingatlah kita adalah hamba dan DIA adalah pencipta. Tiada pangkat setinggi pangkat hamba yang akan kita miliki. Jadi mengapa kita perlu mengetepikan kepentingan Allah sebagai nombor 2 dan meletakkan kepentingan diri sebagai nombor 1? Sama-sama kita fikir dan renungkan.

Wallahu'alam
"agent of change"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates