Friday, September 24, 2010

Seketika Berusrah Bersama Sahabat

Friday, September 24, 2010

Alhamdulillah cuti 3 minggu dapat digunakan sebaik mungkin. Bukan sahaja untuk belajar bagi persediaan peperiksaan yang sedang berjalan tetapi dapat juga diisi dengan pertemuaan bersama rakan-rakan usrah di kawasan. "Abnaul Haraki Fii Harakatil Islam" itulah tajuk yang kami perbincangkan. Jika ingin dikongsikan semuanya agak terlalu panjang. Moga dengan sedikit titipan yang tidak seberapa ini dapat menyedarkan diri ini juga sahabat-sahabat semua.

Kata "abnaul" bererti anak kelahiran secara bahasanya. Tetapi jika di satukan kata "abnaul" itu dengan "haraki" ia akan membawa makna yang sangat synergistik iaitu kelahiran anak-anak dalam gerakan. Gerakan yang bagaimana? "harakatil Islam" merupakan pelengkap kata. Kita ingin melahirkan anak-anak gerakan mengikut acuan Islam yang syumul tersebut. Nah maka dapatlah disimpulkan bahawa kelahiran anak-anak yang dinantikan di akhir zaman ini bukanlah sebarangan anak tetapi kita ingin melahirkan anak-anak gerakan yang akan menyambung mata rantai pejuangan Islam. Kata syahid Qutb, "kita bukanlah permula dan juga bukannya pengakhir dalam wasilah perjuangan ini, tetapi kita adalah mata-mata rantai yang menyambungkannya". Masyaallah, maka benarlah kata-katanya. Moga redha Allah akan sentiasa bersamanya dan sesiapa yang ingin meneruskan "pemainan" ini.

Bagi membentuk "abnaul haraki" ini, ia memerlukan beberapa pra-syarat yang mana pra-syarat ini perlu dipenuhi. Insyaallah dengan melengkapkan perkara-perkara ini di dalam diri, maka akan terhasillah "abnaul haraki" yang berkualiti dan hebat.

1-Mempunyai aqidah perjuangan yang mantap.

Mungkin akan ada mereka yang salah dalam mentafsir akan kata-kata ini. Ya kita masih lagi berpegang pada aqidah Islamiah.

"dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketikakamu dahulu (zaman jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga kamu menjadi saudara, sedangkan ketika itu kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatnya kepada kamu agar kamu mendapat petunjuk" (aliImran:102)

Maka saksikanlah dan lihatlah dengan mata hati yang berfikir. Aqidah Islam inilah yang telah menyelamatkan manusia. Ia menyatukan malah mengikat hati-hati manusia yang sebelumnya bermusuhan menjadi persaudaraan. Maka kefahaman Islam yang tinggi akan menjawab dan menyelesaikan mengapa umat Islam itu bersaudara dan mengapa kita dilarang betengkar dan juga mengapa kita perlu memaafi antara satu dengan yang lain. Jawaannya mudah, kita adalah "satu AQIDAH". Bukannya "1 M.......". Hehe. Sedikit celoteh.

Apa pula yang dimaksudkan dengan "aqidah perjuangan"?

"dan hendaklah diantara kamu ada segolongan yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh membuat yang ma'aruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung"
(aliImran:104)


Surah yang sama tetapi ayat yang berlainan pula telah menyebut dan menyeru kepada kita semua agar "menyeru kepada kebaikan(ma'aruf) dan mencegah perkara yang salah(mungkar)". Segala puji bagi Allah yang menciptakan kita sebagai makhluk yang paling agong. Lihat di sinilah aqidah perjuangan diceritakan. Sesebuah jemaah atau gerakan Islam tidak akan terbentuk tanpa dasar DAKWAH di dalamnya. Dakwah yang sebagaimana? Allah telah menjawab di dalam banyak ayatNya, "amar ma'aruf wanhau'anil munkar". Tegakkanlah yang benar dan cegahlah perkara mungkar. Nah di sinilah prosfektif besar bagi "aqidah perjuangan". Maka dengan kefahaman yang sebegini hebat berkaitan aqidah perjuangan inilah yang mampu melahirkan "abnaul haraki" yang unggul dipersada dunia. Jika dilihat akan "arkanul baiah" yang pertama, ia telah menjelaskan akan "alFahm" sebagai titik atau dasar utama sebelum melakukan sesuatu, maka dengan bersungguh-sungguh dalam memberi kefahaman kepada ahli gerakan akan perkara ini, insyaallah tidak mustahil akan lahirnya pewaris-pewaris gerakan yang sangat berkualiti.

bersambung...

Wallahu'alam
"agent of change"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates