Tuesday, February 23, 2010

Facebook??

Tuesday, February 23, 2010

Alhamdulillah mempunyai sedikit kelapangan untuk membuat sedikit perkongsian. Perkongsian kali ini saya petik dari blog satu umat (http://satuumat.blogspot.com/) buat renungan dan tatapan bersama. Ayuh kita tatapi, hayati, fahami dan dalami apa yang sedang berlaku di sekitar kita.

Mantan Ketua komite fatwa Al-Azhar, Syaikh Abdul Hamid Al-Atrash, pada hari Rabu lepas (3/2) mengeluarkan pernyataan yang mengharamkan laman jejaring sosial terkenal Facebook, setelah meningkatnya angka perpecahan, fitnah menfitnah, pergaduhan, perceraianpezinaan yang merupakan kesan dari laman tersebut.

Syaikh Al-Atrash menekankan bahawa masuk dan bergabung dalam laman jejaring sosial Facebook sangat berbahaya untuk masyarakat umum, khususnya warga Arab dan negara-negara Islam yang memiliki tingkat spesifiti tinggi.

Mantan ketua komite fatwa tersebut juga mengatakan bahawa Facebook telah menjadi sebagai instrumen penghancuran, dan merosak pasangan keluarga, kerana masing-masing pasangan baik suami mahupun isteri akan mencari kegiatan lain di Facebook jika memiliki waktu senggang, dan sering serta banyak kes terjadi perselingkuhan lelaki wanita yang bermula dari Facebook.

Sebuah team dari pusat nasional untuk penelitian sosial dan pidana Mesir, telah melakukan suatu kajian yang berlangsung selama beberapa minggu, hasil laporan kajian mereka sungguh mengejutkan, bahawa setiap lima kes penceraian yang terjadi, khususnya di Mesir, disebabkan oleh perselingkuhan yang terjadi kerana pasangan suami ataupun isteri menemukan "idaman lain" yang mereka temukan di laman Facebook.

Kajian juga menunjukkan bahawa laman jejaring sosial facebook, sangat mudah membuat pasangan suami isteri saling berkhianat, manakala suami-isteri tersebut merasa bosan dan jenuh dengan kehidupan monoton dari perkahwinan mereka, dan disaat itulah kebanyak pasangan yang aktif di laman jejaring sosial Facebook dapat dengan mudah menemukan "orang lain" yang menjadi selingkuhan mereka tanpa payung legitimasi pernikahan yang sah.

Hasil kajian mengakui bahwa banyak pengguna Facebook dapat berhasil menemukan orang yang dulu mereka kasihi dan hubungan mereka telah lama putus akhirnya menjadi "CLBK" Cinta Lama Bersemi Kembali, mungkin tidak masalah dengan orang yang belum menikah akan tetapi kebanyakan yang terjadi adalah hubungan "gelap" model CLBK ini dialami oleh pasangan yang telah menikah, sehingga kejadian seperti ini merupakan ancaman yang nyata bagi pernikahan pasangan muslim.

Kajian juga menyarankan agar pasangan suami-isteri tidak bergabung dan aktif di laman jejaring sosial Facebook.

Syaikh Al-Atrash mengutip temuan hasil kajian tersebut yang menunjukkan tingginya tingkat perceraian kerana perselingkuhaan dan hubungan zina diluar nikah lewat internet, akhirnya mengeluarkan fatwa bahawa HARAM untuk aktif dalam laman jejaring sosial Facebook, kerana facebook telah menjadi ajang penyebaran kerosakan moral di kalangan anak muda serta Facebook juga menjadi alat penghancur keutuhan rumah tangga yang pada akhirnya akan mengancam keruntuhan total masyarakat Arab dan Islam.

Syaikh Al-Atrash mengakui bahwa Facebook, dan sarana komunikasi lainnya, apakah itu TV Satelit, internet dan sebagainya, ibarat pedang bermata dua yang boleh digunakan untuk berdakwah, menyampaikan pesan persahabatan dan perdamaian atas dasar Islam atau boleh dijadikan alat untuk bermaksiat seperti melakukan perselingkuhan atau kerosakan moral lainnya. Syaikh Ahmad Husam, imam masjid Abu Bakr di distrik Faisal Giza, juga menyepakati fatwa Haram dari Syaikh Al-Atrash, kerana faktanya banyak anak muda mahupun pasangan suami istri telah menyalah gunakan laman tersebut untuk melakukan hubungan "terlarang" dan dia juga mencatat bahawa Al-Quran telah memberikan peringatan yang jelas, iaitu pendengaran, penglihatan dan hati semuanya akan di mintai pertanggung jawabkan oleh Allah. SWT.

Inilah perkembangan laporan tentang Facebook. Laman jejaring sosial itu, jelas-jelas diwujudkan sebagai alat Israel untuk memantau orang-orang Islam dan mendapatkan informasi yang berharga mengenainya. Seperti kita ketahui, di Facebook, para penggunanya dapat memperbaharui status mereka atau 'posting' foto keluarga.

Menurut IndonĂ©sie Magazine yang berbasis di Perancis, intelijen Israel fokus pada pengguna Facebook, terutama kepada Arab dan Muslim. Israel menggunakan informasi yang diperoleh melalui halaman Facebook mereka itu untuk menganalisis aktiviti mereka dan memahami bagaimana mereka berfikir. Duta besar Israel di Paris menuduh majalah ini dengan “mengungkapkan rahsia bagi musuh."

Facebook merupakan aktiviti rahasia Israel yang ditemukan pada Mei 2001. Gerard Niroux, Profesor Psikologi di Universiti Provence Perancis yang juga menulis buku The Dangers of The Internet, berkata. "Facebook adalah sebuah jaringan intelijen Israel yang terdiri dari psikologi yang memikat para pemuda dari dunia Arab, terutama dari negara-negara yang terletak di dalam jangkauan konflik Israel-Palestin di samping negara-negara di Amerika Latin,"

Niroux mengatakan sejumlah besar orang-orang menggunakan laman jejaring itu untuk bertemu orang lain dan itu sebenarnya tidak aman. "Sangat mudah untuk memata-matai orang menggunakan perempuan," katanya kepada majalah itu.

Ini bukan pertama kalinya Israel dituduh menggunakan Facebook untuk memata-matai orang. Pada bulan April 2008 surat kabar Yordania Al-Haqiqah al-Dawliya menerbitkan sebuah artikel berjudul "The Hidden Enemy" membuat dakwaan yang sama. Akhbar itu menyatakan bahawa sangat berbahaya bagi khususnya kaum muda, yang seringkali mengungkapkan data pribadi tentang diri mereka di Facebook kerana itu merupakan semua hal yang boleh diketahui oleh orang lain dengan mudah. Nah, Facebook tentunya tidak menemukan kesulitan itu, kerana seperti kita ketahui, umat Islam dan generasi mudanya, secara berbondong-bondong pro-aktif berkelayapan di laman ini, bahkan sekadar untuk meng-up-date status yang lagi makan mie ayam atau mungkin ke kamar mandi.

Moga perkongsian yang sedikit ini dapat memberi faedah bersama. Wallahu'alam=>

8 comments:

ufairah said...

assalamu'alaikum...
abg odin, ape mksud "perselingkuhan"?

Anonymous said...

hm..entah ye..bagi aku ader pro n cons la fb ni.. so caner ek..patut delete ke camner?

mafiasolleh said...

wslm..
to ufairah: ia lebih bermaksud kpd "bersekedudukan"

to umairah: tidak dinafikan langsung pada pro and cons fb ni..cume pada utk melihat sesuatu perkara itu, kita perlu lihat pada akibat atau mudaratny yg lebih besar..antara pro and cons tu, mana yang lebih byk..kdg2 kita dpt listkn pro lebih byk,tp cuba lihat pula pd beratny permasalahan pada cons tersebut..jika diambil dr sudut cth penceraian, bukankah allah amat murka kpd org yg khwin cerai ni..malah dikatakan bergegar 'arasy allah ketika berlaku penceraian..jgn kita cb menempah murka allah yg lebih "besar" berbanding mencari manfaat yg terlalu kecil..tdk dinafikan kebaikan pd fb utk berdakwah..insyaallah jika keinginan melebihi perkara "sepatutny",akan ada usaha yg lebih mendalam utk dakwah selain menggunakan fb..cme ape yg nak ditekankan kat cni, sekecil2 perkara yg menempah murka allah itu lebih besar perkaranya berbanding byk perkara berfaedah tetapi remeh utk mencari redha allah..rmai manusia yg ingin membuat 'amar ma'aruf tp kurang ada manusia yg mahu membuat nahi munkar..so mari kita sama2 boikot fb..ingatan utk diri ak gak..wallahu'alam

mohamad azizuddin fahmi b nordin said...

to ufairah: perselingkuhan tu lebih tepat "main kayu tiga"..resource dr shbt twinng=>

Anonymous said...

betul jugek ckp ko tu..tp ni pendpt aku pulak psl fb, harap dpt betulkn mana2 yg aku silap. bagi aku, laman sosial cam fb ataupn yg lain2(yg mungkn tiada kaitan dgn israel & sbgnya) tak ble kiter nk salahkn 100% klu psgn suami isteri tu bercerai..mungkin mmg dah rmhtangga mereka sudah goyah & ader bibit2 kepincangan..pernah tak terfikir laman web yg islamik sbg contoh iluvislam (contoh je ni) pun bole bw implikasi yg sama..web tu pun ada ruangan forum, tuk bincang masalh2..tp kadang2 maklumlah, bila bincang bab masalah ni, adakala jiwa pun terpaut. sbg contoh seorg isteri minta nasihat kat pakar kaunseling dlm lmn web tu mengenai suaminya yg tak dpt membimbing dia dgn baik..dgn nasihat2 y diberikan, mungkin si isteri akn rasa pakar kaunseling yg kasik nasihat kat web tu lebih bagus tuk dirinya, bbanding suaminya..walhal pakar tu tak bermaksud pun nak buat camtu.dan akhirnya bole goyah juge rmhtgga mereka, kan? ntah ye..bg aku masalah2 sosial sbgini ni lebih menjurus kpd masalah attitude individu tu sendiri sbnrnya & laman2 sosial cam fb ni hny memudahkn kerja mereka ni..hm..ni pndpt aku je, mohon betulkn mana y salah..

mohamad azizuddin fahmi b nordin said...

masyaallah..pandangan yg hebat dan bernas..tiada yg salahny utk memberi pandangan..dalam 1 karya seorg ulama(mf lupa pulak sp namany), die menyebut "berlapang dadalah dalam setiap perkara"..ak petik pula kata2 nazil waktu usrah "setiap org mempunyai persepsi yg berbeza terhadap sesuatu"..jd xda salahny akan pandangan ko..kita raikn perbezaan ni dlm mencari persamaan..setiap sesuatu perkara 2 ia dinasabkn pada diri masing2..andai die melihat perkara itu byk kebaikan,maka akan nmpk baik la dr sudut pndgn die n sebalikny..dlm perjalann sebuah institusi dakwah ni,terlalu byk kemuncup2 yg wujud dlm perjuangan..cme dr 1 sudut ja yg ak selalu risaukn adalah,fb ni boleh jadi medan fitnah-menfitnah,tuduh-menuduh dan kutuk-mengutuk..that why ak berusaha bersungguh-sungguh utk lari dr fb o mn2 laman sosial yg lain..islam itu indah lagi mengindahkan andai di hayati..andai pandgn kita ia membawa kebaikan,silakn.andai kita nmpk dr sudut keburukan,kita sm2 muhasabah balik..am i right?..pandangan ulama pd sesuatu perkara tidak akan membatalkan pandangan ulama yg ln pd sesuatu perkara..tapi andai ia ada ketetapan dr alQuran,maka kita kena patuh..(mcm lari dr tajuk ja,tak pa la)..meh kita sm2 rejuvenate medan dakwah ni..andai umai rs fb ada kebaiknny,ak sokong utk umai teruskn,takda masalah..jgn jdkn isu fb ni pelingkup pada ukhwah muslim..tapi andai fb ni menjadi ancaman besar pd islam,biiznillah ak tak teragak2 utk membantah penggunaan fb ni..ada 1 kisah yg berlaku pd sorg tuan guru kat terengganu.die ni ahli gerakan islam.dulu gerakn die ni tak nampak sgt tp sekarang dh jd hebat.dlm situasi yg hebat nilah baru timbulny kemuncup2 dlm gerakan die sendiri yg menentang dan tak sebependapat dgn die..diringkaskan cerita,satu mlm die bermimpi bertemu nabi..dan die terdengar nabi membacakn sepotong ayat dr alQuran(mf sekali lg sbb usaha utk dptkn potongn ayat 2 masih blm dijumpai)..tp apa yg pasti dr cte tuan guru ni selepas die bermimpi 2,die tetap perlu berjuang utk tegakkn islam wlwpn pndgn die ni ada yg menentang selagi ia berlandaskn alQuran n asSunnah..wallahu'alam

Anonymous said...

aku suke perbandingan camni sbb spek mata kite tak sama ngan spek mata org lain..jadi ada yg org len nampak tp kiter tak nampak..masalah aku ngn fb ni satu je, kalau da bukak tak ble nak tutup..hish lagho..haha..tu pon masalah attitude gak tu! aku sbnrnye risau sbb bc kat sini ader fatwa ckp fb tu haram..hm..wallahu'alam..

Anonymous said...

Tahniah kawan2..nasihat dn peringatan kamu semua amat bermakna~Subhanallah.

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates