Thursday, December 24, 2009

Kifarah Cinta (3)

Thursday, December 24, 2009

Alhamdulillah dapat juga saya duduk dan menulis serba sedikit apa yang selalu saya fikirkan walaupun minggu ini adalah minggu yang paling getir untuk dihadapi. Berbalik kepada "kifarah cinta". Adakah ia benar-benar telah terjadi atau sebaliknya? Hanya diri sendiri yang tahu. Mungkin terlalu "mahal mahar yang perlu dibayar untuk sebuah perjuangan" ini. Tetapi itulah hakikat orang yang bercinta.

Bukankan cinta itu sebuah erti pengorbanan. Tidak kiralah pengorbanan dari sudut apapun. Tetapi untuk mendapatkan sesuatu perlunya pengorbanan. Ramai pejuang-pejuang Islam yang lerdahulu terkorban bukan saja dari sudut nyawa, tetapi harta, masa, kebahagiaan mereka dan macam-macam lagi semata-mata mengejar kebahagiaan sejati. Jika diteliti dengan mendalam, manusia yang sedang bercinta sesama manusia sering kali melafazkan kata-kata "korban", "aku rela berenang sekalipun dilautan api untuk mendapatkanmu", "segala onak duri sanggup aku redahi asalkan aku memilikimu". Bukankah semua ini sebuah pengorbanan untuk memiliki sesuatu? Mengapa ia ditujukan ke satu arah yang masih tidak pasti? Jawapannya ada dalam diri masing-masing. Orang yang sedang bercinta sanggup bergadai apa saja asalkan apa yang mereka hajati tercapai. Mengapakah ahli gerakan Islam kini tidak mempunyai rasa sedemikian? Adakah mereka telah menerima "kifarah cinta" yang teramat asyik mencintai kehidupan? Apakah ini semua?

Mereka sanggup menjadi pemutus rantai perjuangan. Mungkin ini dinamakan "tarbiah cinta". Bagaimana kita menujukan hala cinta kita kepada yang hak. Tidak salah untuk bercinta atau mencintai, tetapi lihat pula kepada tujuan cinta itu. Jika ia cinta kerana Allah, moga mendapat rahmatnya. Dan jika ia sebaliknya, cepat-cepat kita muhasabah cinta tersebut. Benar, memang mahal mahar yang perlu dibayar untuk erti sebuah perjuangan. Masa, pelajaran, harta hatta keluarga pasti akan terkorban. Jika ingin menikahi perempuan, bukankah kita perlu membayar maharnya? Bukankah maharnya itu terkadang terlalu mahal? Tetapi bila hati sudah teguh untuk mendapatkanya, dengan apa cara sekalipun pasti mahar itu akan dibayar.

Begitu jualah mahar pada erti perjuangan. Perjuangan ini ingin mencari redha Allah dan mengharapkan keampunannya. Maka untuk mendapatkannya memang teramat mahal mahar yang perlu dibayar. Adakah sanggup untuk membayarnya? Mungkin bukan harta yang menjadi taruhan, tetapi masa dan pelajaran. Seringkali ada yang kecundang dalam pelajaran atau tidak mempunyai masa untuk diri sendiri. Tetapi janji Allah pasti, syurga menanti. Lihatlah pada hakikat, ini semua bermula dari "KENAL" akan sesuatu. Dalamilah sesuatu untuk mengenalinya dan fahamilah ia dengan sebaik-baiknya. Mungkin inilah "tarbiah cinta". Biarlah kita menjadi "pengemis cinta" illahi dan jangan kita menjadi "hamba cinta" duniawi yang amat sementara.

Moga dalam berjuang bijak memberi masa dan tenaga. Itu lebih digalakkan. Wallahu'alam=>


1 comments:

Anonymous said...

yup .. odin terbaik..

peminat setia

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates