Thursday, December 10, 2009

Kifarah Cinta (2)

Thursday, December 10, 2009

Kaadng-kadang berat rasa hati untuk berkata, tetapi itulah hakikat cerita yang perlu ditempuhi. Semakin hari semakin hilanglah pengertian "pejuang" di dalam jiwa ahli gerakan. Benar atau tidak hanya jiwa individu dan sang penciptanya sahaja yang tahu. Apa yang kita dapat lihat dewasa ini, sifat "keutamaan" dalam sesuatu perkara tidak bijak ditafsir oleh ahli gerakkan. Mereka lebih "mementingkan yang remeh dan meremehkan yang penting". Takut-takut suatu masa nanti Allah tarik berkat pada gerakan tersebut dan menghancurkan gerakan tersebut.

Antara perkara yang mungkin boleh menarik keberkatan Allah dalam suatu gerakan adalah:
1-Tidak tahu membezakan yang mana perlu diutamakan dan yang mana dikemudiankan
2-Berlakunya terlalu banyak masalah yang mampu menimbulkan "masalah hati" dikalangan ahli gerakan
3-Terlalu banyak rahsia antara ahli gerakan yang sepatutnya perlu dikongsi bersama
4-Mangagungkan sifat "SEPATUTNYA" dalam diri ahli gerakan. Contoh: kerja tarbiah hanya tarbiah yang melakukan manakala ahli lain hanya tunggu dan lihat
5-Sifat tuduh menuduh, salah menyalahi, fitnah menfitnah dikalangan ahli gerakan
6-Tidak menjaga batasan akhlak yang sepatutnya
7-Mendahulukan emosi dan ego dalam tindakan
8-dll

Terkadang hati bertanya, mengapa ahli gerakan yang disifatkan "faham" ini boleh tergolong dalam kumpulan seperti di atas?? Apakah terlalu mengikutkan emosi?? Apakah mereka terlalu ego sehinggakan tidak boleh ditegur?? Apakah mereka merasakan merekalah yang terbaik dan terhebat?? Inilah antara persoalan-persoalan yang perlu sentiasa ditanya dan dijawab oleh ahli gerakan. Mungkinkah ini "kifarah cinta" sang pencipta??

"ya Allah jika ini kifarah cintaMu kepada kami, engkau bukakanlah hati kami kepada jalan yang sepatutnya, hanya engkau sahaja yang mampu memberi hidayah itu kepada kami. ya Allah jangan enkau larikan hati kami kepada cinta pada perkara yang tidak sepatutnya kami cintai"


Dalam jiwa ahli gerakan perlunya ada rasa "berani menghadapi takut". Jika rasa takut untuk ditegur, maka ubahlah kepada seorang yang lebih terbuka. Jika takut untuk mencuba, maka rasailah kenikmatan mencuba itu dahulu. Buanglah segala perkara yang boleh menyebabkan murka Allah kepada kita, moga dengan itu kita beroleh keberkatan dan redhanya.

Jangan sampai disebabkan seorang ahli gerakan yang melakukan "jenayah cinta" ini, menyebabkan semua ahli dan gerakan tersebut terkena azab dan murka dari Allah. Nauzubillah. Moga hati kita duduk dalam cinta yang sebenar.

"Kifarah Cinta Allah itu dekat"


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates