Monday, December 21, 2009

Antara Bai'ah Dan Gerakan (2)

Monday, December 21, 2009

2-Al-Ikhlas


“yang saya maksudkan ikhlas itu adalah bahawa seorang al-akh hendaklah mengatur percakapan, perbuatan dan jihadnya hanya kepada Allah untuk mengharapkan keredhaannya, tanpa mengharapkan kebendaan, kedudukan, pangkat, gelaran, kemajuan atau kemunduran. Dengan begitu dia telah menjadi tentera aqidah, bukan tentera kepentingan yang hanya mencari kemenfaatan dunia”

-Hasan Al Banna-


Umar r.a masuk masjid dan melihat Mu’adz b Jabal sedang menangis di sisi kubur Rasulullah s.a.w. Umar bertanya, “apa yang membuatmu menangis wahai Mu’adz?”. Mu’adz menjawab bahawa dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “sesungguhnya sedikit riya’ adalah syirik. Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertaqwa yang tersembunyi, iaitu orang yang apabila dia tidak ada maka orang merasa kehilangannya dan apabila mereka hadir maka mereka tidak diketahui. Hati mereka bagai sinar petunjuk yang selamat dari debu yang pekat”


Di sini saya bawakan 1 contoh daripada kisah sahabat Hasan Al-Banna. Ada sebuah majalah agama di Mesir mengundang Ustaz Umar Tilimisan sebagai salah satu ahli penal bagi suatu seminar. Beliau pun hadir pada hari yang ditetapkan untuk memberi ilmu seperti yang diminta. Setelah selesai program, maka seorang pegawai pun datang menyerahkan kertas dan meminta beliau menandatanganinya. Ustaz Umar bertanya, "apa ini? untuk apa?". Pegawai itu berkata, "ini adalah bayaran untuk anda pada kali ini". Umar berkata, "andai aku mengetahui bahawa dakwah kepada Allah dibayar, aku tidak akan hadir". Pegawai berkata lagi, "ini sebagai ganti pembiayaan kenderaan untuk hadir". Ustaz Umar berkata, "ikhwan telah menyediakan kenderaan khusus untuk keperluan seperti ini". Pegawai berkata, "tetapi semua pegawai menerima bayaran". Ustaz Umar berkata, "saya tidak sama dengan mereka dan mereka tidak sama dengan saya". Lalu beliau pun pergi tanpa mengambil sedikit pun bayaran.

Dari sini dapatlah kita lihat bahawa keikhlasan dalam berdakwah itu tidak mampu dibayar dengan harga wang ringgit. Hanya redha dan keampunan Allah sahaja yang diharapkan. Ikhlas bermula dari kefahaman erti hakikat perjuangan. Alaupun terlalu mahal mahar yang perlu dibayar untuk sebuah perjuangan akidah, tetapi dengan hati yang ikhlas insyaallah imbuhan yang lumayan menanti.

Wallahu'alam..bersambung=>

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates