Saturday, December 12, 2009

Antara Bai'ah Dan Gerakan (1)

Saturday, December 12, 2009

Alhamdulillah, Allah masih lagi memberi kekuatan untuk saya menulis serba sedikit perkara yang saya rasakan cukup penting. Walaupun badan terasa cukup pedih dan letih, tetapi saya cuba perkuatkan juga untuk memberi sedikit perkongsian supaya "bai'ah tidak menjadi fitnah kepada diri". Seorang sahabat saya pernah menulis tentang satu artikel bertajuk "jangan jadikan bai'ah itu fitnah kepada diri". Apa yang diperkatakannya itu adalah benar. Mungkin perkongsian saya pada kali ini lebih menjurus kepada permasalahan ahli gerakan yang pernah berbai'ah. Andai ada kesilapan harap diperbetulkan. Moga Allah mengampunkan kita semua.

Sebelum ini saya pernah menulis tentang "kifarah cinta" di mana pada perkongsian tersebut saya cuba manafikan faktor kefahaman adalah punca permasalahan ahli gerakan. Tetapi setelah saya meneliti dan juga berbincang dengan lebih mendalam akan hal ini, memang tidak dinafikan bahawa kefahamanlah antara faktor utama yang perlu diberi perhatian. Mengapakah sedemikian rupa?? Wahai ahli gerakan, tepuklah dada dan lihat ke dalam diri, insyaallah jawapan yang dicari pasti ditemui. Kali ini saya lebih menjurus kepada perbincangan mengenai "Arkanul Bai'ah (Rukun bai'ah)". Ada 10 rukun yang perlu kita teliti dan hadam sebelum kita melafazkan kata bai'ah tersebut. Tidak bermaksud bila mana kita tidak berbai'ah, kita bukanlah ahli gerakan Islam. Persepsi yang agak serong ini perlulah diperbetulkan secepat mungkin. Bai'ah ini bertujuan supaya ahli gerakan lebih solid atau memberi komitmen terhadap gerak kerja Islam kerana kita telah berjanji bersaksikan Allah tuhan sekalian alam. Oleh yang demikian, ahli gerakan yang berbai'ah atas nama Allah untuk Islam, perlulah berwaspada, bersungguh-sungguh, berhati-hati serta memberi komitmen yang tinggi dalam gerakan ini. Manakala ahli yang tidak berbai'ah tetap perlu menegakkan agama ini kerana tujuan manusia diciptakan adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah dan menyampaikan mesej dakwahnya. Kita akan cuba melihat setiap arkanul bai'ah ini satu-persatu supaya lebih jelas.

1-Al FahmuBold
"maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Allah"
(Muhammad:19)


-->ayat tersebut menunjukkan bahawa kita perlulah jelas dan faham tanpa ragu bahawa Tuhan kita adalah Allah yang esa.

"dan janganlah kamu mengikuti apa yang tidak kamu mempunyai pengetahuan. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati itu akan diminta pertanggungjawabannya"
(Al-Israa':36)

-->ayat ini menunjukkan pentingnya mengetahui sesuatu sebelum kita mengikutinya

"yang kami maksudkan al-fahmu adalah anda yakin bahawa fikrah (pandangan) kami adalah fikrah Islamiah yang solid serta teguh, serta anda memahami Islam sepertimana yang kami fahami dalam 20 prinsip"
(Hasan Al-Banna)

-->kata-kata pengasas ikhwan ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa pentingnya mempunyai kefahaman yang sama dalam perjuangan

Saya cuba bawakan sedikit contoh daripada sirah Rasullullah ketika perjanjian Hudaybiah. Atas kefahaman dan kebijaksanaan baginda, baginda mampu membuka "tirai hijab" masa hadapan dalam berdakwah dan juga jihad. Jelas menunjukkan bahawa isi kandungan perjanjian itu berat sebelah sehinggakan Umar sendiri tidak menyetujuinya. Hatta ketika perjanjian ini termenterai, hampir sahaja ada perpecahan besar berlaku pada umat Islam. Ada yang bersetuju dan ada yang tidak bersetuju dengan tindakan Rasulullah. Tetapi atas kefahaman yang tinggi yang lebih terkehadapan, perjanjian yang berat sebelah ini akhirnya menyebelahi umat islam. Manakan tidak, dakwah Islam dapat disebarkan secara aman tanpa gangguan kerana genjatan sejata selama 10 tahun. Tetapi perjanjian ini telah dikianati oleh Quraish itu sendiri kerana mereka telah menyerang satu sekutu kabilah umat Islam. Maka akhirnya berlakulah Fathul Mekah.

Sebelum perjanjian itu juga, berlaku peristiwa "bai'atul ridwan". Bai'ah ini terjadi disebabkan sampainya berita atas kematian Uthman b 'Afan. Maka umat Islam telah berbai'ah dengan Rasulullah. Tujuan bai'ah tersebut bukanlah semata-mata mahu membalas dendam terhadap kematian sahabat Rasulullah, tetapi lebih dari itu supaya ikatan kebersamaan antara umat Islam dapat dibentuk dan juga bersama-sama baginda untuk berjihad mempertahankan Islam jika Islam ditindas. Atas kefahaman yang tinggi untuk berjihad inilah maka mereka berbai'ah dengan yakin.

Justeru dari itu, biarlah kefahaman mendahului segala perbuatan supaya tindakan kita lebih tepat. Jangan disebabkan keterpaksaan untuk berbai'ah menyebabkan kita mengikat janji tersebut.

Wallahu'alam..bersambung=>

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates