Sunday, December 20, 2009

Aku Lihat Permata Yang Bersinar

Sunday, December 20, 2009

Alhamdulillah, sempat juga saya bersama dengan seorang sahabat saya menjalankan satu usrah bersama mujahid/ah sebelum bercuti. Hati cukup tersentuh melihat mereka. Ada yang tersenyum, ada yang menangis, dan ada yang hanya menundukkan diri. Tetapi diri ini cukup mengerti isi hati mereka walaupun tidak sepenuhnya. Setiap kata yang mereka katakan cukup memberi kekuatan kepada diri sendiri sebenarnya. Mereka lebih tahu siapa mereka. Kami cuma menjalankan tanggungjawab yang tidak pernah selesai ini atas dasar ukhwah, rasa sayang kepada mereka dan mengharap keampunan serta keredhaan Allah.

"mereka umpama permata dilautan pepasir"

Mereka lebih mengerti apa yang mereka perlu lakukan. Mereka bukanlah da'ei yang meruntuhkan medan dakwah, malah merekalah rantai emas dalam perjuangan ini. Percaya atau tidak, mereka lebih tahu siapa mereka. Kehebatan mereka tidak dapat dibendung. Mungkin sedikit rasa rendah diri menyebabkan mereka terdiam membisu. Tetapi pada hakikatnya, merekalah penyumbang serta penyambung warisan ummah gemilang ini. Tidak layak diri ini untuk menafikan mereka. Andai erti ukhwah menjalar lebih laju dalam tubuh mereka, Insyaallah mereka lebih hebat dari yang ada sekarang.

Setelah selesai berusrah, saya menyampaikan cerita hati ini kepada seorang sahabat lain. Sahabat itu berkata' "benar, mereka boleh jadi lebih hebat dari aku". MasyaAllah tinggi sungguh nilai permata ini. Tidak sabar rasanya ingin menyambut mereka datang ke sini. Moga permata-permata ini akan bersinar lebih terang lagi. Wallahu'alam=>

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates